הפלות חוזרות

הפלה טבעית היא תופעה כואבת הן לאישה והן לבן זוגה. נשים רבות חוות הפלה טבעית אחת או יותר במהלך תקופת ההיריון ואינן מודעות לגורמים העלולים להוביל לכך. ידע זה עשוי להציל חיים, ולמנוע את ההפלה הבאה.

הפלות חוזרות

כל אובדן היריון המתרחש בשליש הראשון לתקופת ההיריון מוגדר כהפלה טבעית. הספרות הרפואית נתונה בוויכוח אודות ההגדרה של הפלות חוזרות. יש הטוענים שמצבה של אישה החווה 2 או 3 הפלות ספונטניות  ברצף מוגדר כמצב של הפלות חוזרות, לעומת אחרים החושבים כי הפלות חוזרות מתרחשות רק שישנן 3 הפלות טבעיות רצופות.

לשכיחות הופעתן של ההפלות החוזרות טווח רחב, הנעוץ בהגדרות השונות של הפלות חוזרות. טווח רחב זה עומד על 5%-1%.

הגורמים להפלות חוזרות

בעיות גנטיות

טריזומיות- אחת ההפרעות הגנטיות השכיחות העלולות להוביל להפלות חוזרות היא הטריזומיות אשר משמעותה,  קיומו של כרומוזום זהה בשלושה עותקים במקום שניים.

מנגד, קיימת גם אפשרות של חוסר בהעתק של כרומוזום. בעיות אלה נעוצות בהתפתחות שאינה תקינה של הביצית או הזרע ולעיתים אף בשניהם.

בעיות הורמונליות

בעיות הורמונליות עלולות להוות גורם להפלות חוזרות בקרב נשים בקבוצות סיכון מסוימות, כגון:

-תת או יתר פעילות של בלוטת התריס

-סכרת

-כמות פרוגסטרון לא מספקת

קרישיות יתר מולדת

קרישיות יתר של הדם עלולה לנבוע מסיבות שונות ולגרום להפלות חוזרות. בין סיבות אלה ניתן למנות:

-חלבונים המשמשים כנוגדי קרישיות מצויים ברמה שאינה מספקת

-מוטציות בחלבונים נוגדי הקרישיות

בעיות חלל הרחם

הפרעות בחלל הרחם, מולדות או נרכשות עלולות לגרום להפלה חוזרת של העובר. הפרעות מולדות כוללות פגם במבנה חלל הרחם או מערכת רבייה שאינה תקינה. בהשוואה לכך, הפרעות נרכשות עלולות להתרחש בעת חדירה לחלל הרחם של האם, אשר במהלכה בוצע ניתוח להוצאת שרירן או ביצוע פעולת הגרידה העלולה להוביל להידבקויות בתוך חלל הרחם.

אי ספיקה של צוואר הרחם

נשים הסובלות מאי ספיקה של צוואר הרחם עלולות להגיע לידי אשפוז עם פתיחה מלאה או חלקית, כאשר אינן סובלות מצירים או כאבים מסוימים בטרם המאורע.

תופעה זו עלולה להתרחש בין בשליש השני להריון, כאשר תפר של צוואר הרחם יכול לסייע במניעת ההפלה הבאה.

בעיות אוטואימוניות

הימצאותם של נוגדנים כנגד הגוף עצמו עלול להוביל לפגיעה באיברים כמו לב, כליות ועוד', כאשר תופעת ההפלות החוזרות יכולה להיות סימפטום ראשוני ושכיח.

זיהומים

יש הטוענים כי זיהומים שונים בחלל הרחם או בשק מי השפיר עלולים להביא לידי מצב של הפלות חוזרות. בכל אופן, אין המלצה לבדיקה שגרתית של זיהומים בעת אבחון מצב הפלות חוזרות.

ידע אודות גורמים אפשריים להפלות חוזרות אכן יכול להציל את חיי העובר שלכם. למידע נוסף אודות דרכי הטיפול בגורמי ההפלות החוזרות הכנסו לויקירפואה והצילו חיים.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *