יבלות ויראליות

תופעת היבלות הויראליות הינה תופעה נפוצה בכל שכבות האוכלוסייה: ילדים, בני נוער ומבוגרים. הסובלים מיבלות אלה מתלוננים על כאבים, הידבקויות חוזרות ונשנות במקומות שונים בגוף ואף על מטרד קוסמטי. אז מהן אותן יבלות ויראליות וכיצד ניתן לטפל בהן, במאמר הבא.

יבלות ויראליות

יבלות ויראליות הינו מצב זיהומי הנגרם מנגיף מסוים ממשפחת נגיפי הפפילומה. היבלות יכולות להימצא על פני העור או תחתיו, ובמקומות שונים בגוף, כגון: ידיים, רגליים, פנים ועוד'.

רוב האנשים הסובלים מיבלות ויראליות מתלוננים בעיקר על ההפרעה הקוסמטית שיבלות אלה מסיבות להם. לעיתים, היבלות יכולות להופיע גם בכף הרגל ואז כאב בעת דריכה או הליכה גם הופך לשכיח.

יכולת ההדבקה של יבלות ויראליות הינה גבוהה מאוד, כך למשל נגיעה בפנים בעזרת יד הנגועה ביבלת ויראלית עלולה להוביל למעבר היבלת גם לפנים.

יבלות ויראליות אינן מסוכנות ויכולות לחלוף גם ללא התערבות רפואית.

סוגי יבלות ויראליות

יבלת נפוצה

נגע בודד או קבוצת נגעים מחוברים על פני העור הנראים כמעין כיפה עגולה מאפיינים את מראה היבלת הנפוצה. יבלות מסוג זה יכולות להופיע בכל מקום בעור אך ניתן לראות את שכיחות הופעתן בעיקר בגב כף היד, אצבעות וסביב הציפורניים.

יבלות בכף הרגל

יבלות בכף הרגל שונות במראן מיבלות נפוצות. מיקומן אינו על פני העור, אלא הן מצויות מתחת לעור וזאת כתוצאה מהלחץ השרוי עליהם בעת דריכה.

יבלות אלה יכולות להופיע כבודדות או מחוברות ליבלות נוספות.

יבלת שטוחה

יבלת שטוחה הינה יבלת חלקה, קטנה ובעלת צבע הזהה לצבע עור האדם. מיקום הופעתה של היבלת השטוחה תלוי גיל האדם, כך למשל יבלת שטוחה באזור הפנים נפוצה יותר אצל ילדים לעומת מבוגרים.

קונדילומה

הקונדילומה היא מחלת מין בה מצויות יבלות אצל נשים וגברים כאחד. יבלות אלה אינן שטוחות ונראות על פני העור.

טיפול ביבלות ויראליות

משחה

משחות שונות מסייעת בהמסת שכבת העור דרכה חדר נגיף ההפילומה. ביכולתן של משחות אלה לפגוע בנגיף הפפילומה ולהביא לידי החלמה.

חנקן נוזלי

אחד הטיפולים השכיחים והיעילים ביותר ביבלות ויראליות הוא שימוש בחנקן נוזלי המרוסס על היבלת באופן ישיר.

לעיתים, כתוצאה מהשימוש בחנקן נוזלי עלולה להופיע שלפוחית, אך אל דאגה- על ידי שימוש במחט איתה דוקרים את השלפוחית וחיטוי באמצעות יוד, הכל יבוא על מקומו בשלום.

לייזר

הסרת יבלות באמצעות לייזר הינו אחד הטיפולים הנפוצים והמבוקשים ביותר במצבים של יבלות ויראליות שלא חולפות לאחר ניסיונות טיפול אחרים.

כיום, קיימים שני סוגי לייזר לטיפול ביבלות ויראליות כך שחשוב לאבחן את סוג היבלת בכדי להתאים את סוג הלייזר המתאים.

מולוסקום

שם כולל ליבלות הויראליות הנפוצות בעיקר בקרב ילדים הוא המולוסקום. הטיפול השכיח ביבלות מסוג זה כולל הסרת היבלות באמצעות הליך כירורגי.

הליך טיפולי זה מהיר, ללא כאב ומאפשר החלמה תוך זמן קצר. בטרם תחילת ההליך, הרופא יבצע הרדמה מקומית.

.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *